Translate

Minggu, 26 Mei 2013

Allah Tritunggal

PESTA TRITUNGGAL MAHAKUDUS
Yoh 16: 12-15

Pesta Tritunggal Mahakudus adalah puncak misteri iman kristiani, yang tak terselami akal budi. Tetapi yang terpenting ialah: Kita merayakannya sebagai pewahyuan Kasih Ilahi kepada manusia.

1. Tuhan mewahyukan diri sebagai BAPA: Asal mula segala sesuatu, Sumber Hidup yang menciptakan kita dalam kasih, sesuai dengan firman-Nya: "Aku mengasihi engkau dengan kasih yang kekal" Yer. 31:3.

2. Tuhan menjelma jadi manusia dan mewahyukan diri sebagai PUTRA: Sulung dari semua sulung, Bungsu dari semua bungsu (Alfa & Omega), Sahabat yang rela mengorbankan nyawa bagi kita yang berdosa: "Tak ada kasih yang lebih besar dari pada kasih seorang yang memberikan nyawanya bagi sahabat-sahabatnya" Yoh. 15: 13.

3. Tuhan mewahyukan diri sebagai ROH KUDUS, Kasih Ilahi yang menghidupkan dan menguduskan kita: "Kasih Allah sudah dicurahkan ke dalam hati kita oleh Roh Kudus yang telah dikaruniakan kepada kita" Rm. 5:5.

4. Allah yang mahatinggi itu ternyata telah menjadi yang mahadekat. Dalam Nama-Nya kita dibaptis dan dalam Nama itu pula kita diberkati setiap hari:
+DALAM NAMA BAPA DAN PUTRA DAN ROH KUDUS + AMIN
( Renungan oleh Pt. Leo Kleden,SVD)

1 komentar: